Friday 27 December 2013

Jika Air dan Tanah tak Mampu Guna je Api

Assalamualaikum :)

Pernahkah korang rasa geram sangat bila kita cakap benda yang baik. yang elok. pesan ape-ape ker then orang buat derk je padahal bukan takde otak nak pikir. dah besar kan. rasa geram sangat-sangatkan bila orang buat tak  kisah je. kalau kita marah mula la cakap kita macam-macam kan. kita cakap just untuk kebaikan bersama.

Korang pernah tak rasa bila korang buat sesuatu benda untuk orang tu kan. orang tu tak cakap ape pun. usahkan terima kasih. kita suruh dia buat macam kita pun dia tak buat. kita buat untuk kebaikan bersama. contohla kan. korang kemas kawan korang punya buku. then dia sepahkan balik tanpa ucap terima kasih pun kat kita. padahal hakikatnya bukan nak sangat pun ucapan tu. sekadar hargai dengan jangan sepahkan buku tu lagi.
Pakai baju ma yang berusia dah 30 tahun lebih.
Padahal barang tu barang dia jugak. bukan kita punya. kita buat untuk kebaikan dia. ok. takpe. kita tetap sabar kan. then kita susun lagi buku tu. tak sampai berapa minit sepah lagi. kita sabar. kita pesan lagi. kita kemas lagi dan lagi sampai dah penat. dah tak tahu nak pesan macam mana lagi. dahla nak harapkan dia buat tak.yang kita buat pun dia sepahkan.

Lepas tu kita dah letih nak buat. kita buat tak tahu je. malas dah nak peduli. lantak kau la kan. kita rasa macam kita ni kuli dia je kan? buat benda untuk dia tapi tak pernah nak dihargai. last-last kita pun naik fedup dah. kita buat je yang kita punya. sampai satu tahap walaupun keadaan teruk sangat kita tetap buat tak tahu je. bila dia sedar benda tu. dia pun akan start buat sendiri. sebab selama ni dia ada 'kuli'yang buatkan untuk dia sampai sikit pun dia tak peduli. sebab dia fikir bila dia sepahkan kita akan susun balik. kita sabar. tapi sampai bila?

Nampak tak permainannya? macam tu la yang aku maksudkan jika kita dah jadi air dan tanah yang lagi sejuk dan damai untuk dia tapi dia buat kita macam tahi. cam tak guna jugak. so, kita bagi je api. kita ikut rentak dia. baru dia tahu sape kita. orang macam ni kita tak boleh sentiasa lemah. kita bukan nak buat jahat. kita bukan nak gaduh. tapi kita nak ajar dia benda yang betul. andai tanah dan air tak mampu. kita sembur je dengan api.

Orang macam ni dia nampak je keras tapi sebenarnya tak. dia akan sedar kalau kita pandai sedarkan dia. macam pucuk paku, belimbing besi. nama je bukan main tapi sebenarnya lembut! macam tu la manusia pun. bila kita buat baik. dipijak-pijaknya kita. so, kita kena buat macam mana dia buat kita dengan niat bukan nak gaduh tapi nak menyedarkan. dia sebenarnya tak sedar. sebab takde orang nak tegur.

Lumrah manusia. mana ada sempurna. aku sendiri pun banyak kekurangan. bila aku tegur orang bermakna aku pun nak orang tegur aku. andai cara halus tak jalan. kita guna cara kasar. contoh kedua. bila kita dah cakap elok dengan dia. dia boleh tengking kita depan orang. mana nak letak muka ni. takpe. kita pikir mungkin dia tak sengaja. kita sabar. dia buat lagi dan terus buat. kita tetap sabar. sampai satu tahap dia tetap tak sedar salah dia. bila dia tengking kita. kita tengking dia macam mana dia buat kat kita. confirm dia sentap. 

Kenapa? dia nak marah kita? kenapa perlu marah? dia yang mulakan dulu. selama ni kita senyap dan sabar tapi dia tetap buat. sekarang baru tahu sape kita kan. macam tu la cara aku buat kalau aku dah lama sabar dan tak tahan. Sebenarnya semua orang baik cuma dia just tak sedar apa dia buat. takde orang yang tegur. macam aku la. bila buat silap andai takde orang nak tegur sampai bila-bila pun aku tak tahu apa silap aku. kalu aku buat silap kena la tegur. 

No comments:

Post a Comment